ریش و قیچی

حق اعتدال منطق فرصت(وبلاگ پسرخاله)

ریش و قیچی

حق اعتدال منطق فرصت(وبلاگ پسرخاله)

نوشیدن آب معدنی زیاد؛ منجر به سنگ کلیه می شود

تاریخ انتشار : 10/04/1390 - 09:40
شربت های گیاهی؛ بهترین نوشیدنی برای رفع تشنگی در تابستان/
نوشیدن آب معدنی زیاد؛ منجر به سنگ کلیه می شود
تهران - در فصل تابستان با توجه به گرمی هوا و افزایش تعریق و تعرق، بدن آب خود را از راه های مختلف از دست می دهد که باید با نوشیدن به موقع و مداوم این کمبود آب را در بدن جبران کنیم .
نوشیدن آب معدنی زیاد؛ منجر به سنگ کلیه می شود
'مستانه تابش' کارشناس تغذیه‌ روز جمعه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: در فصل تابستان با توجه به گرمی هوا و افزایش تعریق و تعرق، حجم خون، ادرار و بزاق کم شده و بدن با کم آبی مواجه می شود.
وی گفت: البته کم آبی در مراحل اولیه ممکن است علائم چندانی نداشته باشد و تنها باعث خشکی دهان و احساس تشنگی شود اما با افزایش از دست رفتن آب بدن علائم بعدی مثل خشکی و داغ شدن پوست، گرفتگی عضلات، سرگیجه، تهوع، عصبانیت و بدخلقی و در مواردی شدیدتر می‌تواند به بیهوشی و حتی مرگ نیز منجر شود.
تابش در باره راههای پیشگیری از کم آبی بدن در تابستان توصیه کرد: نباید برای نوشیدن آب 

منتظر احساس تشنگی بمانیم، به‌ عبارت دیگر در روزهای گرم سال باید هر 30 تا 45 دقیقه یکبار یک لیوان آب بخوریم و اگر قصد ورزش کردن داریم، هم باید 20 دقیقه قبل از ورزش یک و نیم لیوان آب بنوشیم.
وی افزود: بهترین نوشیدنی برای رفع عطش، آب است هر چند که استفاده از دوغ کم نمک، شربت های گیاهی کم شیرین و چای رقیق هم می تواند در جبران آب از دست رفته بدن موثر باشد.
تابش در باره نوشیدنی هایی که خاصیت ضد تشنگی دارند، گفت: خاکشیر و شربت آبلیمو و تخم شربتی از جمله شربت هایی هستند که برای رفع تشنگی بسیار موثر هستند.
وی گفت : شربت آبلیمو (با شکر کم) حتی از خود آب لیمو هم تاثیر بیشتری دارد زیرا آب فراوانی دارد و رقیق تر است. دانه های خاکشیر هم خاصیت جذب کنندگی آب دارند؛ بنابر این وقتی وارد بدن انسان می شوند، مقدار زیادی آب را در داخل خودشان نگه می دارند و مانع از تشنگی بی اندازه ما می شوند. البته تخم شربتی هم همین خاصیت را داشته و برای رفع عطش کاربرد دارد.
این کارشناس تغذیه ادامه داد: شربت عناب خنک هم (تهیه شده با کمی شکر) از دیگر نوشیدنی هایی است که مصرف آن برای رفع تشنگی و کم آبی بدن توصیه می شود.
تابش با تاکید بر اینکه در تابستان بدن هنگام تعریق بخشی از املاح مورد نیاز خود را از دست می دهد، گفت : بنابر این استفاده از آب مرکبات و دوغ در این فصل توصیه می شود؛ زیرا این نوشیدنی ها املاح از دست رفته از جمله سدیم و پتاسیم بدن را تامین می کنند و در تنظیم فشار خون موثر هستند.
وی تاکید کرد: در صورتی که آب سالم و گوارا در دسترس نباشد، استفاده از آب معدنی گزینه مناسبی است البته نباید در نوشیدن آب معدنی زیاده روی کنیم زیرا به دلیل داشتن املاح زیاد در دراز مدت خطر بروز سنگ کلیه را افزایش می دهد.
تابش تصریح کرد: انواع نوشابه و نوشیدنی های حاوی کافئین یا آب میوه های صنعتی نه تنها تاثیری در رفع تشنگی و کم آبی بدن ندارند، بلکه به دلیل داشتن کافئین و شکر می توانند این حالت را تشدید کنند.
وی خاطرنشان کرد : باید توجه داشت که نوشیدن آب یخ نه تنها کمکی به رفع عطش نمی کند بلکه باعث تشدید تشنگی نیز می شود بنابر این بهترین دمای آب برای نوشیدن 5 تا 6 درجه سانتیگراد است. نکته دیگر در استفاده از آب این است که نوشیدن آب های یخ زده در بطری های پلاستیکی سرطان زا است.
این کارشناس تغذیه گفت: یخ های قالبی که در اماکن عمومی نظیر آب میوه فروشی ها و امثال آن مورد استفاده قرار می گیرد، غیر بهداشتی بوده و سبب آلوده شدن بدن به انگل، بروز بیماری های میکروبی و همچنین اسهال می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد