ریش و قیچی

حق اعتدال منطق فرصت(وبلاگ پسرخاله)

ریش و قیچی

حق اعتدال منطق فرصت(وبلاگ پسرخاله)

رکورد قوی‌ترین میدان مغناطیسی جهان به ثبت رسید

رکورد قوی‌ترین میدان مغناطیسی جهان به ثبت رسید

سرویس: علمی
1390/04/12

خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران
سرویس: علمی

یک موسسه تحقیقات آلمانی موفق به ثبت رکورد جدیدی از قوی‌ترین میدان مغناطیسی با قدرت 91.4 تسلا شده ‌است.

به گزارش سرویس علمی برگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محققان آزمایشگاه میدان مغناطیسی بالای درسدن برای دستیابی به این رکورد، دست به ساخت یک مارپیچ 200 کیلوگرمی مسی دولایه زده‌اند که جریان الکتریکی در آن برای چند میلیونیوم ثانیه یک میدان مغناطیسی عظیم ایجاد می‌کند.

هر چقدر یک میدان مغناطیسی قوی‌تر باشد، دانشمندان می‌توانند با دقت بیشتری به آزمایش آن دسته از مواد بپردازند که در قطعات الکترونیکی خلاقانه یا به اصطلاح ابررساناهایی که الکتریسیته را بدون هیچ گونه مقاومت هدایت می‌کنند، مورد استفاده قرار دارند. این چنین میدانهای مغناطیسی قوی با عبور یک جریان الکتریکی از میان یک مارپیچ مسی بدست میایند.

این در حالیست که این میدانهای مغناطیسی همچنین بر روی جریان الکتریکی نیز برای خروج آن از مارپیچ تاثیر می‌گذارند. هرچقدر این جریان شدیدتر باشد، این نیروها قویتر می‌شوند.

این محققان برای قویتر کردن تحمل مغناطیس خود در برابر فشار بالای 90 تسلا، مارپیچ مسی را با پوششی از الیاف کششی بالا که معمولا در جلیقه‌های ضد گلوله مورد استفاده است، پوشش دادند.

این مغناطیس در حال حاضر توجه بسیاری از دانشمندان مواد را در سراسر جهان از جمله سراسر اروپا، ژاپن و آمریکا جلب کرده و بسیاری از آنها از هم اکنون جای خود را در این آزمایشگاه برای آنالیز مواد خود رزرو کرده‌اند.

دانشمندان این آزمایشگاه قصد دارند شش مغناطیس دیگر را در چند سال آینده برای تطبیق با نیاز سایر محققان بسازند.

رکورد قدرت قبلی در دستان محققان آزمایشگاههای ملی لوس‌آلموس آمریکا قرار داشت که توانسته بود میدان مغناطیسی با قدرت 89 تسلا ایجاد کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد