ریش و قیچی

حق اعتدال منطق فرصت(وبلاگ پسرخاله)

ریش و قیچی

حق اعتدال منطق فرصت(وبلاگ پسرخاله)

اقامه نماز صبح از افسردگی پیشگیری می کند

تاریخ انتشار : 07/04/1390 - 08:43
یک فوق تخصص تحقیقات پزشکی:
اقامه نماز صبح از افسردگی پیشگیری می کند
تهران - یک فوق تخصص تحقیقات پزشکی گفت : روش درمانی جدید برای بیماران افسرده که برتمام روشهای درمانی دارویی و غیر دارویی ارجح است ، اقامه نماز صبح و بیدار نگه داشتن آنها برای کاهش میزان آر. ایی. ام ( REM ) است .
اقامه  نماز صبح از افسردگی پیشگیری می کند
دکتر 'مهدی اخبارده ' روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: نماز صبح سبب کاهش قابل توجه میزان خواب REM در اشخاص می شود زیرا شخص نمازگزار خود را ملزم به اقامه نماز صبح می داند و باید صبحگاه بیدار شود، پس در حقیقت جلوی ورود به مرحله قابل توجهی از REM را می گیرد.
وی ادامه داد: بیداری صبحگاهی برای نماز صبح به تنهایی می تواند یک عامل مهم بدون عارضه در پیشگیری از افسردگی باشد که بر تمام روشهای درمانی دارویی و غیر دارویی ارجح است زیرا پیشگیری بر درمان مقدم است.
اخبارده افزود : آثار روحی وروانی ایمان به خدا و اقامه نماز بسیار زیاد است و نکات علمی بسیار شگرفی در اسرار سحر نهفته است .

این متخصص خاطرنشان کرد : افسردگی (Depression) حالتی احساسی است که مشخصه اش اندوه، بی احساسی(apathy)، بدبینی (Pessimism) و احساس تنهایی است.
وی یادآور شد : بیماری افسردگی امروزه در میان مردم شیوع بالایی دارد و این بیماری دارای نشانه های بسیاری است که از مهمترین آنها می توان به اختلالات خواب اشاره کرد.
به گفته این متخصص تحقیقات نشان می دهد 75 درصد از بیماران افسرده، مشکلی در خواب (چه به صورت بی خوابی و چه به صورت پرخوابی) دارند و علایم این بیماران در هنگام صبح تشدید می شود.
وی ادامه داد: افرادی که زمینه افسردگی در آنها بیشتر فراهم است، زمان بیشتری را در مرحله خواب REMبه سر می برند. یعنی به میزان بیشتری نسبت به سایرین خواب می بینند.
فوق تخصص تحقیقات پزشکی اظهار داشت :به طور متوسط 20 -15 دقیقه طول می کشد تا یک فرد معمولی به خواب برود پس در عرض45 دقیقه وارد مراحل 3 و 4 خواب می شود که این مراحل عمیق ترین مراحل خواب هستند یعنی بیشترین تحریک برای بیدار کردن فرد در این مراحل لازم است.
اخبارده افزود: چهارمین مرحله خواب حدود 45 دقیقه طول می کشد که نخستین دوره حرکات سریع چشم (REM) در آن فرا می رسد و هر چه از شب می گذرد، دوره های REMطولانی تر و مراحل 3و 4 خواب کوتاهتر می شود بنابراین در اواخر شب، خواب شخص سبک تر می شود و رویای بیشتری می بیند یعنی خواب REMاش بیشتر می شود. پس قسمت اعظم خواب REM در ساعات های نزدیک صبح به وقوع می پیوندد.
وی یاد آور شد: یکی از مشکلات مهم بیماران افسرده، افزایش یافتن طول خواب REMو خواب دیدن زیاد است. از این جهت یک مبنای مهم در تولید داروهای ضد افسردگی ایجاد داروهایی است که کاهش دهنده مرحله REM خواب باشند که در این میان اقامه نماز صبح بهترین راه درمانی است .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد