ریش و قیچی

حق اعتدال منطق فرصت(وبلاگ پسرخاله)

ریش و قیچی

حق اعتدال منطق فرصت(وبلاگ پسرخاله)

انقلابی بزرگ درساخت تجهیزات ذخیره‌سازی اطلاعات بااستفاده از میگو

تاریخ انتشار : 07/04/1390 - 13:26
انقلابی بزرگ در ساخت تجهیزات ذخیره‌سازی اطلاعات با استفاده از میگو
تهران – محققان ساعاتی قبل دریافتند که چشم نوع خاصی میگو می‌تواند ابزار ذخیره‌سازی را ارتقا دهد.
انقلابی بزرگ در ساخت تجهیزات ذخیره‌سازی اطلاعات با استفاده از میگو
به گزارش ایرنا و به نقل از رویترز، این میگوی خاص که مَنتیس – Mantis – نام دارد یکی از نادرترین گونه موجودات است که قادر است نور قطبی کروی را مشاهده کند. نور قطبی کروی همان نوری است که در ساخت فیلم‌های سه‌بعدی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

محققان بر این باورند که چشمان میگوی منتیس قوی‌ترین و در عین حال دقیق‌ترین حسگر حساس به نور قطبی است که تا به حال مشاهده شده است؛ حتی ابزار دقیق و پیشرفته اپتیکی ساخته شده توسط بشر نیز این کارایی را ندارند.
آن‌چه امروز محققان را به فکر واداشته است ساخت تجهیزات ذخیره‌سازی اطلاعات مانند سی دی، دی وی دی و دیسک‌های بلو رِی با کیفیتی بسیار بالاتر است. دانشمندان بر این باورند که با استفاده از این تکنولوژی می‌توان میزان ذخیره سازی اطلاعات را به مقدار قابل توجهی افزایش داد.
یکی دیگر از کاربردهای چشم میگوی منتیس در صنعت هولوگرافی – عکسبرداری توسط نور لیزر - است. میزان اطلاعات ضبط شده در برچسب‌هایی که با این شیوه ساخته می‌شوند دانشمندان را شگفت‌زده کرده است.
یکی دیگر از شگفتی‌های چشم این موجود امکان تغییر قطبش نور به دلیل شکست دو گانه است.
تحقیقات جدید برای ساخت فیلم نازک با استفاده از پیچیدگی‌های چشم میگوی منتیس و برمبنای علم نانو آغاز شده است که انتظار می‌رود به زودی صنعت لیتوگرافی را متحول کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد